„Stimulovat život, nechat ho však svobodným, aby se rozvinul, to je první povinnost vychovatele.“
Marie Montessori
4. B třída
V letošním roce se montessori vzdělávání na naší škole rozšířilo o výuku na 2. stupni. Třídu navštěvuje 10 žáků, z toho 8 žáků 6. ročníku a 2 žáci 5. ročníku. Zůstává zachováno jedno ze základních principů montessori pedagogiky, a to věková heterogenita dětí.
Přestože se mnohé změnilo a požadavky na děti i styl výuky se od prvního stupně v mnohém liší, základní myšlenka přístupu zůstává stejná. Výchova a výuka stojí na respektu a podpoře individuality každého dítěte. Velký důraz klademe na pravidla montessori výuky a pravidla třídy, které jsme si stanovili. Mimo jiné na to, že pracujeme s respektem, klidem, v tichu a v bezpečí, v podnětném prostředí a s láskou. Dětem je nabízena pomocná ruka, ale také svoboda v myšlení, v projevování svých názorů a v seberealizaci. K tomu jim slouží nově vybavená třída, kde si děti mohou zvolit práci na koberci nebo v lavicích, případně u počítačů. K dispozici mají mimo jiné k sezení velké míče, takže si děti mohou kompenzovat přetěžované či vadné držení těla při dlouhodobější výuce, která je už
u náročnějších předmětů nutností. Obzvláště velké míče jsou využívány tak hojně, že lze říci, že se děti rozvíjí nejen duševně, ale ve velké míře po celý den fyzicky.
Kolektiv těchto dětí „průkopníků“ je velmi soudržný, děti si rozumí a spolupracují. Jsou vedeny k zodpovědnosti za svůj projev a odvedenou práci. Jsou loajální vůči sobě navzájem i vůči svým průvodcům. Díky pravidlu tichého a klidného prostředí mají možnost maximálního soustředění se na svou práci. Často pracují projektově, ve skupinách a prioritou je aktivizační výuka. Vzhledem k tomu, že již jsou vývojově ve fázi, kdy mnohým z nich nedostačovala vnitřní motivace k učení, bylo kromě slovního hodnocení zavedeno hodnocení sumativní (procenty a známkami). Toto kombinované hodnocení se osvědčilo u všech dětí třídy. Maximálně je využívaná bloková výuka s pevně daným rozvrhem a s participací odborníků, kteří dětem přinášejí jiný pohled na probíraná témata.
Třídu si děti mohou dotvářet samy, proto nosí dekorace, knihy, encyklopedie, vzájemně se zahrnují podněty z různých tematických oblastí. Často také sdílí své pocity a zážitky na elipse. Atmosféra této „pokračující“ generace montessori pedagogiky na naší škole je velmi pozitivní, přátelská, ale zároveň rozvíjející.
Bc. Petra Azabache
