Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Montessori > Jak se učí v montessori

Jak se učí v montessori

Děti chtějí poznávat a učit se

Rozdíly mezi klasickou a montessori výukou

Na rozdíl od klasické školní třídy, kde všichni žáci najednou probírají stejné učivo, v montessori třídě si děti samy volí oblast, které se budou věnovat. Mohou pracovat samostatně, ve dvojicích nebo ve skupině, zvolenou práci však musí dokončit. Každé dítě má svůj týdenní a měsíční plán zaměřený na získání konkrétních znalostí a dovedností a jeho zodpovědností je tento plán dodržet. Pokud dítě určitou oblast zanedbává, je úlohou učitele dítě správně nasměrovat a motivovat. Každé dítě se učí vlastním tempem podle svých potřeb. Nadané děti mohou postupovat rychleji, děti s pomalejším pracovním rytmem mají naopak více času na procvičování. Cílem takového vzdělávání je, aby se dítě stále posunovalo dopředu a nestagnovalo, jestliže konkrétní dovednost již zvládlo.

Montessori

Jak vyučování v montessori třídě probíhá

Výuka probíhá ve dvou 90minutových blocích, mezi nimiž je půlhodinová přestávka. Ve třídě nezvoní. Jeden den v týdnu se děti věnují svým projektům. Místo známek učitel hodnotí děti slovně. Může tak mnohem lépe vyjádřit, v čem se dítěti daří a co potřebuje ještě procvičovat. Nesrovnává dítě s ostatními žáky, ale s jeho předchozím výkonem. Děti jsou vedeny rovněž k sebehodnocení. 

Pomůcky pro všech pět smyslů

Montessori třída nabízí velké množství výukových pomůcek koncipovaných tak, aby dítě při poznávání a učení zapojovalo všechny smysly. Se speciálními pomůckami pracují přímo děti, nejsou tedy jen pasivními pozorovateli učitele. Pomůcky jsou ve třídě uloženy od jednoduchých ke složitějším a děti k nim mají volný přístup.

Montessori

Děti jsou vedeny k samostatnosti, zodpovědnosti, kritickému myšlení i vzájemnému respektu

Učitel respektuje dítě jako jedinečnou lidskou bytost. Je rádcem a rovnocenným partnerem dítěte a pomáhá mu na jeho cestě objevování a učení se. Důraz je kladen i na budování zdravých a přátelských vztahů mezi dětmi. Děti si ve třídě samy vytvářejí pravidla soužití a dbají na jejich dodržování. Pokud ve třídě vznikne konflikt, učitel vede děti k tomu, aby navrhly řešení situace.

Návaznost na klasické osnovy

V montessori třídě se dodržuje závazný obsah učiva tak, aby dítě při přechodu na vyšší stupeň vzdělávání (2. stupeň ZŠ, gymnázium atd.) mělo minimálně stejné znalosti jako děti z klasických tříd.

Partnerem je i rodič

Rodiče se spolupodílejí na vzniku třídy, pomáhají vytvářet pomůcky, zapojují se podle svých dovedností, schopností i možností. Těšíme se, že nás rodiče navštíví přímo ve vyučování a budou pozorovat, jak pracuje jejich dítě. Třídní schůzky probíhají ve třech – dítě, rodič, učitel.

Učíme se životem

Nestudujeme z učebnic to, co máme za hned oknem. Jeden den v týdnu věnujeme celodenním projektům mimo školu formou vycházky do okolní přírody, exkurze, výletu. Příroda a svět za zdmi školy jsou pro nás zdrojem poznání.

Montessori